Lektion: Nästan tomt, skriv om det som fattas

I ”Vi smyger på Enok” av Viveca Sundvall, 1985 finns meningen:

”Kylskåpet var nästan tomt. Ingen ost och ingen korv.”

Jag tänker att vi kan kortskriva om den här meningen. Fylla tomrummet med det som inte finns. Så skulle jag döpa lektionen:

Tomrum fylls på! 

Vi skulle kunna skriva ihop och var och en av oss. Vi ska alltid dela våra texter med varandra.

Så här skulle det kunna bli:

”Kylskåpet var nästan tomt. Ingen ost och ingen korv.”

Kylskåpet gapade tomt. Tomt på tomater och konserver.

Tomt på gurka och prinskorvar, lättmjölk och jordgubbssaft.

Kylskåpet innehöll inte vad jag hoppades på.

Inga mums-mums, ingen hallonsylt, inga konserver med päron i.

Ingen gammal köttfärssås från igår eller spagetti, en rest av söndagens middag.

Kylskåpet var nästan tomt.

Där stod en flaska vinäger, en påse morötter och där i ett hörn –

en chokladbit!

Nu har kylskåpet en chokladbit mindre.

 

2) Vi kan också skriva om garderoben, biblioteket, affären eller ett museum. Då blir det så här:

Ett av stadens museum var nästan tomt. 

Där fanns inga tavlor från förr i tiden. Där fanns inga uppstoppade djur eller arkeologiska fynd från 1400-talet. Där fanns inte heller några smycken i guld och silver, inte heller i koppar. Borta var skulpturerna från Grekland eller en ansiktsmask från teaterscenen. Ett av stadens museum var nästan tomt. Men där fanns ett brev från en en kung. En kung som skrev med gåspenna och doppade den i svart bläck. Kungen skrev ett brev. Det fanns också kvar.

 

This entry was posted in Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.