Med ögon känsliga för förmågorna och viljan att …

Körling fotograferar 2012 Skyltdocka med glasögon

Det handlar om övning. Det handlar också om att tänka. Det handlar oftast om att inte föreställa sig i förväg, inte bygga på sina föreställningar utan tillåta sig att bli nyfiken på, sätta ord på det som också finns men inte uppmärksammas, våga bli förvånad. Som lärare undersöka, tänka, se och förvånas.

Förvåning äger rum när de egna tankarna får ta en ny sväng och får ett nytt innehåll. Man ser något som gör att det tidigare föreställda kommer på skam.

Det kan vara många olika saker jag ser:

  • En elev fungerar plötsligt som en naturlig ledare därför att situationen tillät det.
  • En elev följer upp något man talat om tidigare i veckan
  • Frågorna eleven ställer som pekar på ett lärande
  • Den tystlåtne eleven i klassrummet är en samlingspunkt för kompisar i andra sammanhang
  • Att eleven är mycket hjälpsam men gör inget väsen av det men i klassrummet syns det inte

Ofta är det situationerna, de som fungerar som hinder och som inte möjliggör för eleverna att vara som de brukar. En naturlig ledare syns hjälpa sina klasskamrater med matematikuppgifterna.

I en lydnadskultur säger man till för att man inte får gå omkring i klassrummet. I en lärkultur undersöker läraren vad som äger rum och ser lärande där det framkommer. Det handlar inte om flum. Det handlar om pedagogik.

Det här inlägget postades i Läraren inom mig, 2014, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.