Idag gav jag eleverna en text. En viktig text. Vi läste den. Jag undrade om de hade frågor om den. Det kom inga frågor. Jag väckte då frågorna;
- vem är avsändaren?
- var är texten hämtad?
- i vilket syfte använder jag texten?
- hur ställa frågor om vilka källor jag använder i min undervisning?
Jag gav eleverna uppgiften att genom den text jag givit dem undersöka hur de skulle kunna identifiera källan. De måste då fundera över:
- vilka ord ska eleverna använda?
- vilka kunskaper eleverna har för att kunna specificera ord att söka genom?
- granska källan de möter och identifiera om de kan lita på de källor de möter?
- identifiera texten jag givit med texter de möter?
- ta vara på det jag berättade som omslöt texten?
- ställa frågor om lärarens källor och hur och genom vad läraren gör sitt urval?
Lektionen är mycket angelägen.
Pingback: Lektionen om källkritik; Hur söker vi...