Metaperspektiv på hur mycket kunskap som krävs för att söka kunskap

Jag funderar alltid hur jag söker kunskap. Jag inser att, jag för att kunna söka kunskap, har en mängd kunskaper. Det är dessa kunskaper som gör att jag kan söka kunskap. Då jag söker kunskap orienterar jag mig alltså genom de kunskaper jag har, vilka begrepp jag kan använda. Genom min kunskap kan jag också hjälpligt sålla källorna, alltså vilka källor jag kan använda mig av, vilka källor jag inte kan använda mig, vilka källor som hör samman med forskning, vilka källor som inte anger någon hänvisning. Jag använder min kunskap för att förstå hur jag ska söka kunskap. När jag sedan får kunskap förändras det mesta – min föreställning om det jag kunde kan komma att krossas, förändras, påverkas, ifrågasättas, vidga min kunskap. Så är det med kunskap. Den förändras och ska förändras. Inom mig. Göra mig mer frågande. Göra mig mer nyfiken. Göra att jag söker mig vidare. Med den kunskap jag nu har.

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, Strategier, Svenska. Bokmärk permalänken.

2 svar på Metaperspektiv på hur mycket kunskap som krävs för att söka kunskap

  1. Jenny skriver:

    Klokt. Ju mer man förstår, desto mer förstår man hur mycket man inte förstår:)

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Ja, och det måste vi ödmjukt inse. Svårt. Man vill kunna. Och man kan. Men kan alltid lära mer och om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.