Privatekonomi – ett ämne för skolan

Körling fotograferar 2014

Jo, det finns i skolan. Om ekonomi och om att vara konsument. Men det krävs mer av innehåll för att göra eleverna redo för den tuffa ekonomiska värld de kliver ut i. Jag har länge efterlyst en plan för hur vi verkligen ger eleverna de redskap de behöver. Idag läser jag hur Maria Crofts i en krönika lyfter behovet av att mer kunskaper om skulder behövs.  Det finns oändliga ekonomiska fällor där finstilta texter vänder sin ovänliga sida till men lämnar utrymme till en namnteckning så att ett kontrakt kan upprättas.

  • Vad innebär det att skuldsätta sig?
  • Vad betyder det att vara skuldsatt?
  • Hur påverkar räntorna och ränteläget?
  • Hur bygger man upp en ekonomi?
  • Och sms-lån, vad är de för lån?

Det kan vara en väg att diskutera strategier för att inte köpa, inte handla, inte skuldsätta sig för att köpa småsaker.  Man kan exempelvis hindra sig själv från att köpa eller göra av med pengar genom att:

  • lämna bankkortet hemma några dagar i veckan och fundera vad det gör med den ekonomiska insikten?
  • Räkna ut månadskostnaden för det där dagliga inköpet man gör, den där korven och drickan på väg hem från skolan? Eller årsutgiften för samma vana och inköp?
  • Faktiska pengar i handen – hur mycket har jag att röra mig med?
  • Göra en budget? Till vad måste pengarna gå först innan jag kan göra det jag önskar och vill?
Det här inlägget postades i Undervisningen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.