Läroplanen, Lgr 11, s 14
Läraren ska:
- ta hänsyn till varje enskild individs behov
- ta hänsyn till varje enskild individs förutsättningar
- ta hänsyn till varje enskild individs erfarenheter
- ta hänsyn till varje enskild individs tänkande
Läraren ska:
- stärka elevens vilja att lära
- stärka elevens tilltro till den egna förmågan
Läraren ska:
- ge utrymme för elevens förmåga att skapa själv
- ge eleven möjlighet att använda olika uttrycksmedel
Läraren ska:
- stimulera
- handleda
- ge särskilt stöd åt elever som har svårigheter
Läraren ska organisera och genomföra arbetet så att:
- eleven utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga
- eleven upplever att kunskap är meningsfull och att utvecklingen går framåt
- för språk- och kommunikationsutveckling
- eleverna successivt får fler och större självständiga uppgifter och ökat ansvar
- till ämnesfördjupning
- eleven får överblick
- upplever och förstår sammanhang
- arbetet bedrivs ämnesövergripande
Lärare ska:
- samverka med andra lärare för att nå utbildningsmålen
Rörande elevernas ansvar och inflytande ska läraren:
- utgå från att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt
- utgå från att alla elever får ett reellt inflytande på arbetsformer
- utgå från att alla elever får ett reellt inflytande på undervisningens innehåll
- verka för att flickor och pojkar får ett lika stort inflytande över undervisningen
- verka för att flickor och pojkar får ett lika stort utrymme i undervisningen
- svara för att eleverna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer
- tillsammans med eleverna planera undervisningen
- tillsammans med eleverna utvärdera undervisningen
- förbereda för delaktighet för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle
- förbereda för medansvar som präglar ett demokratiskt samhälle
Det finns många hur att samtala om och diskutera utveckling genom.
I varje kursplan står att undervisningen ska ge, genom undervisningen, undervisningen ska syfta till. Lärare ska undervisa.