– Det är för svårt för eleven. Hen kan inte. Hen behöver annat.
I undervisningen och genom den kan eleverna utmanas genom lärarens undervisande innehåll. Ofta då jag modellar undervisning för lärare blir de förvånade över att eleven som inte kunde verkade kunna, förstå och delta. Jag kan ha kommit in i klassen utan att ha förförståelse eller förkunskaper om vilka eleverna är utan med ett innehåll jag kan omvandla i samspel med eleverna när jag är där jag är.
Jag är ovetandes. Jag håller mig ovetandes. Jag vill inte veta vem som är si eller så. Jag vill undersöka hur min undervisning utvecklas och hur eleverna deltar och involveras genom den.
Jag tror vi hindrar elever att delta genom att anpassa uppgifterna så att de väcker minsta möjliga motstånd, de är för lätta och de kräver ingenting av eleven. Det kan höra ihop med att vi inte vill väcka frustration och känslor av att inte kunna hos eleven. Men om vi ser så på utmaningar måste vi se över hur vi ser på kunnande och vägen till att lära och kunna. Inte ge upp om själva arbetet att lära och inte heller överge undervisningen som vägen till att få lära sig.
Istället för att väcka finns det en risk att vi släcker ned. Vi förenklar uppgifterna. Kanske skulle vi göra tvärtom. Och samtidigt utmana vår syn på rätt och fel till förmån för samtal, undervisning och mod att pröva.