Innehåll pedagogiska samtal

P1320152

Skolforum 2015:

Under två dagar genomförde jag 9 pedagogiska samtal. Samtalen var inbokade av lärare och pedagoger från olika delar av landet. Runt ett bord samlades vi och diskuterade frågor utifrån skönlitteratur, forskning, läroplan, skollag och praktik. Samtalet varade i 30 minuter. Genom att skapa frågor, samla texter och hålla i genomförandet kunde alla komma till tals och samtliga delge sina tankar och sin praktik. Bilden är tagen strax innan vi börjar samtalet. Jag vill tacka för delaktighet, medverkan och påverkan.

Syftet med samtalen är att introducera modeller för hur vi kan komma till tals och genom vad. Jag inledde med skönlitteratur, därefter två korta texter rörande teori och dessa kopplades sedan till ett övergripande mål i läroplanen, för att återkopplas till ett sätt att förhålla sig till innehåll via en kursplan (denna gång ämnet teknik). Detta sammanvävdes av praktik, feta frågor och en-minuts-samtal med sammanfattningar. Texterna är utvalda utifrån ett av de övergripande målen i läroplan men läroplanens mål diskuteras först efter att vi har mött litteratur och teori. Vi skrattade ofta och lärde känna varandra inom ramen för samtalen och innehållet som samlade oss.

Böckerna på bordet ska locka till läsning, visa att vi läser och synliggöra vad att läsa. Där finns Skolverkets texter, barn- och ungdomslitteratur, läroplan, skollag och teorier om hur vi lär.

Vi deltar alla på samma villkor. Jag leder in i samtalet, genom form och valda textstycken och deltar själv i samtalet och frågeställningarna. Jag kommer att skapa modeller och innehåll för de pedagogiska samtalen och sänder dem gärna till er för att pröva och utforska.

Tack alla.

P1320149

 

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.