Pedagogiska samtal som genomsyras av pedagogiskt tänk

DSC_6818

Anne-Marie Körling tänker; Man måste hänga upp sig på någonting! 2008

Vygotskijs teorier har inspirat läroplanesn, Lpo-94, kunskapsyn om det praktiska och dagliga lärandet i skolan. För att förverkliga intentionerna behövs ett samtalande som genomsyrar skolans hela organisation kring den kunskapssyn vi äger såväl enskilt som kollektivt.
Lärare behöver tid och plats att utveckla sina tankar och möta andras funderingar inom skolans verksamhet. Vygotskijs teorier belyser och förstärker det sociala samspelet mellan individer och bör skapa medvetenhet kring för det lärande samtalet i klassrummet, mellan elever, mellan elever och lärare, och givetvis samtalet mellan lärare och lärare och självklart inkludera ledare, skolutvecklare och alla andra inom skolvärlden och utanför den.

Lärare har också behov och behöver samma utrymme för de lärande processer som finns i ett kollegium. Den inre monologen blir inom ramen för ett gemensamt fokus ett yttre samtal och i ett socialt sammanhang.

Denna text skrev jag för många, många år sedan… som ett slags önsketänkande. Väl genomförda pedagogiska samtal där grundtonen är generös, lyssnade och vågande, kan skapa skolans viktiga VI!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

1 svar på Pedagogiska samtal som genomsyras av pedagogiskt tänk

  1. Plura skriver:

    Bra text!

    Du sätter fokus på en sak jag pratade med mina kolleger idag, det pedagogiska arbetets duglighet.

    Det blir ju inte bättre än varje lärares förmåga att skapa resultat i det egna pedagogiska arbetet, att förmedla kunskapsinnehållet till eleverna…..

    Och insikten att varje gång granskas hur jag nådde det som var målet med undervisningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.