Skulle det vara en bra ide för er om jag lade ut alla mina funderingar kring bedömningar under en flik här ovan. Då kan ni klicka och få en hel bok om bedömningar… en fortsättning på Vägen till Skriftliga omdömen? Det tar lite tid och under fliken får ni tänka er att ni deltar i processen att utveckla skriftliga omdömen. Men jag vill gärna ha gensvar av er? Vill ni ha det här?
Anne-Marie
ja det är klart!
Nuuuuuuuuuuu!
Ja! Absolut! Det är ett enormt stöd för en blivande lärare.
Tack eli tack från Malin
JA! Apselut! Ett så viktigt ämne kräver en egen flik. Boken ger mig massor, men mycket vill ha mer. 🙂
Väntar med spänning.
Jätte bra! Så kanske gren blir den bästa i skolan till skillnad mot nu.
Och som jag sagt förut, du kanske skulle lära de lärosäten som ska annordna den framtida kurserna i utbildningsvetenskapens kärna för den nya lärarutbildningen inom just området bedömning och betyg.
Jag har inte den akademiska kompetensen. Jag är autodidakt. Men å andra sidan är det vanligare en gång i tiden – att man får lov att självutbilda sig. Jag är autodidakt och utvecklare. Men utanför högsätena. A-M
Man skulle kunna vända på det att du pratar med bönder på bönders vis. För det latin de lärde pratar är just latin och inte alltid praktisk tillämpbart. Jag tror inte kommande lärare behöver nya tjusiga teori om detta utan handfast vägledningar kring hur man gör. Och vem är lämpad för det om inte författare till en väldig bra bok om skriftliga omdömen.
Tack Plura. A-M
Jag vill knyta ann till Pluras kommentar ovan. Vi lärarkandidater behöver definitivt inga fler tjusiga teorier. Däremot behöver vi fler Anne-Marior. Vi behöver konkreta och handfasta vägledningar, som Plura skriver. Jag har sagt det till A-M. Att jag är lyckligt lottad som har henne att ringa när jag undrar. Alla kandidater borde ha en A-M. För det är Anne-Marior som visar vägen och bekräftar det man tänker. Jag tänker att det borde vara obligatoriskt att besöka hennes blogg minst en gång om dagen så länge man studerar på lärarhögskolan.
Malin
Tusen tack Malin, det där värmer. Det är ju alla hjärtans dag och allt. A-M
Jag instämmer alla föregående talare. Tack för att du finns här!
JAA tack. Går just nu en kurs om läs- och skrivutveckling för mellanåldrar (lärarlyftet). Väldigt intressant! En av de stora behållningarna är att litteraturen vi läser ”forskningsbekräftar” så mycket av det jag gör i klassrummet och det har jag till stor del lärt av dig! Så visst har du den akademiska kompetensen och förankringen!
När jag läser vad Malin och Plura skriver tänker jag så här:
Det är inte bara lärarkandidater som behöver konkret och handfast vägledning i sin lärarprofession. Även om jag arbetat som lärare i flera år fastnar jag ibland i mitt sätt att tänka. Jag behöver massor av inspiration, konkreta och handfasta råd i min lärarprofession.
Jag skulle vilja ha en lite Anne_Marie på min vänstra axel som viskar i mitt öra. Nu får jag nöja mig med att ha en Anne-Marie på min desktopp.
Hej! Jag är en frekvent men smygläsande gymnasielärare som fått många mer och mindre behagliga tittar på mig själv via dig. Jag har även vidarebefordrat din sida till min rektor. Därmed instämmer jag i kören att ja visst behövs det absolut en egen flik om bedömning!
Ja det skulle vara intressant att se vad du tycker om det.
Snälla. En sån sida skulle vara toppen. Gillar din blogg och ditt tänk och försöker att ha det med mig in i klassrummet.