Berättelsen ska innehålla massor av matematik:

Uppgiften var att skriva en berättelse och att få in så många matematiska begrepp som möjligt. Eleven i början av årskurs fyra skrev följande:

Det är 30 grader varmt i huset. Karl skulle inte ha satt upp värmen till 30 grader i hela huset. Det hade räckt med att badrummet hade varit 15 grader. Som tur är han ett geni med 280 i IQ. Han kommer genast på hur han ska göra för att sänka värmen till minus tio grader. Det är i sista minuten för pappa har säkert svettats en liter svätt. Mamma hann sparka av sig täcket i den 45 gradiga värmen. Farmor ligger i köket och pratar matematik i drömmen. Någonting om kvadratroten ur 1.784,982,711. Stäng av den plus 45 gradiga värmen sa hon. Med öppna fönster blir det sköna 22 grader.

Ur mina lektioner en gång för länge, länge sedan. Jag högläste allas berättelser och vi samtalade om dem två och två. Hej HOPP!

This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag, Matematikundervisning, Undervisningen. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>