Ge föräldrar möjlighet att fråga om skolans innehåll

P1070759

I min bok ”Undervisningen mellan oss” 2015 skriver jag om hur vi kan ge föräldrarna insyn i det barn och unga lär sig i skolan. Vi kan, i våra hembrev, ge föräldrarna lite samtalsfrågor där innehållet lyfts fram och där samtalet kan synliggöra och möjliggöra för fortsatt lärande utanför skolans väggar.

Exempel på frågor kan vara knutna till det eleverna har fått möta under den gångna veckan. Föräldrarna ska inte agera utfrågare utan frågorna ska leda till berättelser och samtal. Barn som är med sina föräldrar vill ha sina föräldrars intresse. Därför ska föräldrarna ges möjlighet att fråga:

  • Denna vecka har vi arbetat med vatten, fråga gärna ditt barn om hur vattenmolekyler
  • Vattnets kretslopp har vi arbetat med och är du en nyfiken förälder ställ frågan: Vad menas med vattnets kretslopp? Hör vattnet i kranen därhemma ihop med vattnets kretslopp? Om jag fäller en tår – är det en del av vattnets kretslopp?
  • Fråga gärna ditt barn om vad en parallellhandling är?
  • Fråga ditt barn om höga berg och erosion?
  • Fråga ditt barn om Milano, Etna och Sicilien
  • Fråga ditt barn om skolbiblioteket och om någon ny bok som barnet hittat där
  • Fråga ditt barn om högläsningen läraren ger och vilka tankar barnet har om boken (gäller också för högstadiet)
  • Fråga ditt barn vad som menas med informativa bilder och om barnet kan visa någon sådan bild när barnet ser en sådan
  • fråga ditt barn om i vilken ordning man serveras skolmat; potatis, sås, köttbullar…
  • fråga ditt barn om var smöret står i matsalen och om hur många knäckeskivor barnet ätit eller inte ätit
  • Fråga ditt barn om vad de tre vise männen heter
  • Fråga ditt barn om vilka de sju underverken och varför de räknas till underverk
  • Fråga din barn om sången de sjöng i musiken
  • Fråga ditt barn om hur …

Hjälp föräldrar att fråga andra frågor än ”hur var det i skolan idag?” En sådan stor fråga leder bara till ett kort svar: Bra! Dåligt! Men om vi frågar mer specifikt får vi en annan information. När vi frågar intresserat kommer våra följdfrågor att visa det.

  • Berätta mer om de tre vise männen…
  • Berätta mer om informativa bilder, jag förstod att ni hade pratat om skillnaden mellan …
  • Berätta mer om de sju underverken, du sa att de fanns runt Medelhavet, stämmer det?

Ja, mer om detta i boken ”Undervisningen mellan oss” där skolans innehåll är ett kitt för relation och lärande.

Hej HOPP!

 

Det här inlägget postades i Föräldramötet, Frågekonsten. Bokmärk permalänken.