När eleverna går i årskurs ett, två och kanske årskurs tre kräver skrivandet att de måste tänka då de formar bokstäver och när de ska formulera sig. Det betyder att skrivandet inte kan vara lika flödande som när man kan skriva mer automatiserat. Det här gör att skrivuppgifterna inte kan betyda att de ska formulera sig med samma innehåll som då de kan berätta och prata. Jag brukar utgå från att själv skriva och visa hur jag gör, dvs, ge eleverna en modell. Denna modell utgår jag ifrån ”Titta skogen” som är utgiven av OLIKA förlag. Texten är skriven av Åsa Mendel-Hartvig och illustrationer av Maija Hurme.
Vi kan härma titeln på boken:
Titta skogen
Och utgå ifrån två-ord-skrivande. Jag visar hur jag skriver:
Titta blomman.
Titta ekorren.
Titta trädkronan.
Titta mossan.
osv
Det betyder att eleverna kan skriva något som handlar om ordförrådet men också kan likna en dikt. Alla texter som eleverna skriver, oavsett hur mycket de skriver, ska läsas upp och ingå i läs- och skrivundervisningen. Det klassen skriver är också text att läsa.
Samma modell kan vi skriva om saker i klassrummet:
Titta klassrummet.
Titta färgpennorna.
Titta klasskamraten.
Titta fönstret.
Titta läraren.
Titta suddgummit.
Titta almanackan.
Titta …
Skriv och läs. Skriv och upptäck. Skriv och dela. Låt eleverna upptäcka platsen där de är.
Nästa gång de skriver kan de lägga till ett ord till den text de redan skrivit:
Titta min klasskamrat.
Titta glada läraren.
Titta gröna suddgummit.
Titta gula färgpennan.
Titta… osv
Ha det undervisande underbart!
Hej HOPP!
Anne-Marie
Tack, dessa skrivuppgifter vill vi ta till klassrummet!