Undervisning oavsett årskurs och språk: Ord och stavning

Till dig lärare! 

Den här uppgiften kan man göra med alla elever. Börja med att skriva följande mening på tavlan. Den ska stå där när eleverna kommer in. De kommer att börja fundera och börja säga ord och räkna bokstäver. All undervisning börjar med det muntliga.

Det som står mellan linjerna kan du ge till eleverna. Men överge dem inte till ensamheten utan delta och närvara. Grubbla själv över ord och x antal bokstäver. Denna övning kan också göras på andra språk: Svenska, engelska, spanska, tyska, arabiska… osv.

Så här blev min undervisning:

 

 

 

 

Vi skrev över 100 ord tillsammans och var och en lika många.

________________________________

FEM BOKSTÄVER MEN VILKA ORD?

Fem bokstäver i boken/på tavlan/i sms:et.

Men vilka? Hur många ord kan du hitta som innehåller fem bokstäver/sex bokstäver.

GÖR UPPGIFTEN SÅ HÄR. Ha roligt när du gör den.

Uppgiften ska du göra på engelska. Alternativ till uppgiften är att du skriver svenska ord som innehåller fem bokstäver, ex ”vinka” och slår upp det på engelska. Arbeta gärna två och två. Ha roligt när ni arbetar. Uttala orden och skriv ner dem. Om det visar sig att ordet har fler bokstäver än fem behåll dem ändå eftersom det visar hur du tänkt. Så sudda inte ut men sätt ordet i en parentes.

FÖRSLAG: TA HJÄLP AV EN BOK och leta ord i den eller leta engelska ord på nätet och på din Ipad.

 

F E M   B O K S T Ä V E R / F I V E   L E T T E R S

Jag visar: 

  • shine
  • dolls
  • frogs
  • stand
  • mouth
  • osv

Kanske att du hittar fler ord om du prövar med.

Jag visar:

S E X    B O K S T Ä V E R 

  • pillow
  • burger
  • mitten
  • books
  • friend
  • little
  • osv

GÖR EN EGEN UPPGIFT:

Har du förslag på antal bokstäver du vill pröva så gör avslutningsvis en egen uppgift.

  • Kanske du vill utmana dig med 14 bokstäver?
  • Finns det så långa ord?
  • Kanske är de sammansatta?

VAD SKA UNDERVISNINGEN GE DIG?

Det är viktigt att samtala om orden och vad de kan betyda, hur de stavas och hur du tänker om stavningen. Det här är en uppgift som både handlar om stavning och uttal. Det är viktigt att du skriver så många ord du kan hitta på själv, leta fram och inte ge upp för tidigt. Det finns ett oändligt antal ord som innehåller både fem och sex bokstäver.

Om du vill arbeta med svenska språket kan du göra det men då ska du översätta dina ord till engelska. Då kommer du upptäcka att engelska ord kan vara både längre och kortare än den svenska stavningen.

SKRIV EN BERÄTTELSE och låna av dessa ord, uttryck och meningar:

Skriv en berättelse som innehåller några av följande meningar/uttryck/ord.

Du väljer själv var du vill ha dem i din engelska text:

  • But we have a plan!
  • Mum phoned and had some pizzas delivered.
  • Make faces (göra grimaser)
  • Come clean (erkänna allt)
  • April fool (april, april din dumma sill)

HUR SKA JAG TÄNKA KRING UPPGIFTERNA?

Gör uppgifterna så noga du kan. Du hinner det du hinner. Det viktiga är att du får tänka, kommunicera och lära. Kanske hinner du att göra allt. Kanske hinner du att arbeta med fem bokstäver och gör ett noggrant arbete där. Då är det bra. Du ska lära dig. Inte skynda att göra uppgifterna. Jag ger uppgifter så att du kan och får arbeta vidare.

______________________________________________________________

Hej HOPP! hälsar

Anne-Marie Körling 

Om du vill…

återge gärna hur undervisning blev? Jag är nyfiken på hur det blir för dig och dina elever.

 

 

En lärare skickade ett sms:

Så här blev lärarens undervisning:

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Modellerna, Ordförrådet, Svenska, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Undervisning oavsett årskurs och språk: Ord och stavning

  1. Kristine Andersson skriver:

    Hej!
    Vilken mening är det man ska skriva på tavlan?

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Meningen du ska kittla eleverna med – och gärna dig själv är – Fem bokstäver – men vilket ord?

Kommentarer är stängda.