Undervisning oavsett årskurs: Ord är obekanta, spännande, nya, vackra

När vi säger att ord är svåra så gör vi det besvärligt för eleverna. Inte alla är beredda att ta sig an svårigheter, speciellt om de vet att de ska betygsättas, de hoppar över de svåra orden, ägnar dem ingen omsorg.

Hellre säga att orden är nya för oss, eller just nu obekanta men inte svåra. Inte använder vi ord om svåra eller lätta ord då det kommer till barns tillägnande av språk. Vi ger dem möjlighet att möta nya ord och genom oss tillägna sig dem.

Ord är heller inte lätta. När vi säger att ord är lätta kan den som inte förstår det lätta känna sig otroligt dum och inte heller våga fråga om dom orden.

Det bästa klimatet för ord är att vi är nyfikna på dem. Vi undersöker dem. Vi upptäcker dem. Vi njuter av att lära oss dem och vi får pröva dem.

Jag älskar att ge eleverna ord. Varje dag skriver jag ner en lista av ord som vi ska möta. Jag ger ut ordförrådet men kräver inga kunskaper. Bara att jag får ge ut en lista med ord att möta. Och visst vågar eleverna både möta orden och fråga om dem. De tycker vissa ord är vackra, spännande och de upptäcker också att de hört dem någongång någonannanstans.

Så här såg gårdagens lista ut:

Så här gör jag/vi:

  • läser orden högt
  • låter eleverna härma/läsa med
  • Rappar/sjunger/dramatiserar orden med rösten vilket gör att vi läser orden flera gånger, dvs, läser om dem och uttalar dem flera gånger
  • Eleverna får sedan prata två och två om orden
  • De får skriva tre ord under rubriken ORD JAG TYCKER OM – OKÄNDA ORD – FINA ORD (rubrikerna har jag fått av eleverna så därför har jag använt dem)
  • Eleverna får återge sina valda ord – Okända ord visar sig snart vara ord man kan härleda betydelsen till och jag gissar att det handlar om att man fått prata om dem i klassrummet).
  • Jag låter eleverna läsa igenom listan och jag gör ett streck över pricken framför ordet. Den pricken betyder att ordet är läst. Ett arbetssätt jag sedan kommer att låta eleverna göra men här är de under utbildning av arbetssättet.

Hur ofta gör jag detta kanske du undrar. Varje dag. Varje dag och återigen varje dag. Och eleverna utvecklar en nyfikenhet på orden som finns på lappen. Vilka ord är det idag? Och det är mitt mål. Att de ska tycka ord är spännande och undra vilka de ska möta idag.

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, LÄSA I SKOLAN 2021, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet, Svenskämnet, Synligt läsande. Bokmärk permalänken.