Undervisning: Dagliga möten med ord ur dagstidningen

Låt eleverna möta orden. Begär inte att de genast kan. Ordförrådet fylls på av möten och samtal. Skriv gärna för hand på ett A3. Upptäck. Fundera. Samtala. Jag har låtit elever möta orden oavsett årskurs. Också lärare får tänka, läsa och fundera.

Här är ord ur dagens tidning; DN den 9 november 2020:

  • smutskasta

  • tvåmålsöverläge

  • redo

  • hundratals

  • marginal

  • rivstartar

  • herre

  • upptåg

  • huvudkaraktär

  • ögonblick

  • förstöra

  • lönnlöven

  • förlåtelsen

  • höstläsning

  • pizzasnäckor

  • årliga

  • supportern

Möta ord

Det handlar i huvudsak om att få möta ord. När eleverna inte visar intresse och engagemang är det för att de tror att de genast måste kunna dem eller att de uppmanas att lära sig dem. Det räcker gott med att möta dem. Fundera över hur du uppfattar orden och varför.

Cirkulär undervisningsaktivitet (modell att härma):

  • Läraren: Jag läser alla ord högt
  • Eleverna: eleverna får härma (oavsett årskurs)
  • Läraren: jag säger att dessa tre ord gjorde mig nyfiken: lönnlöven, pizzasnäckor och marginal.
  • Eleverna: Jag ger eleverna samma möjlighet, två och två för de diskutera tre ord de blev intresserade av – två minuters samtal
  • Gemensamt i klassrummet: Återför till helklass och orden får återigen berättas om inför alla
  • Läraren: Jag säger: Ett ord jag skulle ta bort är herre. Jag ger en förklaring till varför:
  • Eleverna: Eleverna får diskutera ett ord de vill ta bort och varför. Två och två i samtal om ca 90 sekunder.
  • Gemensamt i klassrummet: Vilket ord skulle vi ta bort?
  • Läraren: Jag säger: Om jag fick fråga någon om skulle jag fråga om ordet ”upptåg”.
  • Eleverna: Två och två: Härma meningen ”Om jag fick fråga någon skulle jag fråga om ordet …”

Varje dag nya ord. Varje dag börjar med fokus, gemenskap och samtal. Nytt tillförs. Mina frågor om vad att ta bort, välja tre ord och fråga någon om ett ord handlar inte om värderingar utan om att förnya kontakten med listan av ord. Jag är lika intresserad som eleverna av frågorna och deltar själv genuint och nyfiket.

Vad uppfattar jag av elevaktivitet:

  • eleverna börjar prata om ordens betydelse
  • eleverna börjar diskutera sammansatta ord och varför de finns
  • eleverna blir engagerade då de inte får orden i läxa eller att de måste kunna dem genast
  • eleverna refererar till listan med ord och diskuterar den under skoldagen
  • eleverna ställer frågor om orden
  • eleverna diskuterar bestämd form och varför jag har skrivit i bestämd form
  • eleverna diskuterar hur ord blir till och varför man hittar på ord

Lärarens tanke:

Om mötet med orden inte genast genererar alla samtal eller elevernas intresse behöver du låna ut dina frågor och ditt sätt att närma dig ordförrådet. Över tid förstår eleverna att vi får möta ord. Då ändrar de inställning. Det är en aning förödande med allt vi ger dem för att sedan kräva att de kan. Ordförrådet är gigantiskt. Oändligt. Låt oss upptäcka det.

Skolan är generös. Initialt ger den eleverna något. På längre sikt skulle jag säga att skolan ger värde.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

 

This entry was posted in Ordförrådet and tagged , . Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.