Larma och verka – för ett ökat läsande i skolan

Jag kommer påminna, larma och försöka verka för att öka läsandet i skolan. Jag läser nu en rapport som ännu inte är utgiven och blir berörd av siffrorna som inte pekar åt rätt håll. Det är också en stor skillnad på hur eleverna uppfattar sin läsförmåga, de tänker att de kan och att de vet, men i samma undersökning visar det sig att intresset för att läsa är ringa, om än något. Samtidigt oroar vi oss. Vi larmar och riktar vår oro mot barnen. Vi säger att de måste läsa mer och att läsa är så viktigt för allt som hör studierna till. Men sen då? Eleverna behöver inte vår oro, de behöver våra professionella vägar och vår förmåga att ge utrymme både för högläsning, tidningsläsning och fakta och skönlitterära texter. De behöver våra vägar och vårt engagemang men inte vår oro. Så när vi larmar låt detta larm verka som en påminnelse om att vi kan göra skillnad och att vi bör göra det. Vi har en obligatorisk skola på tio år och under dessa år bör vi både lära barn och unga att läsa och ge dem rika innehåll att läsa och upptäcka.

Jag återkommer dagligen i denna fråga.

Allt samlas under fliken LÄSA I SKOLAN 2021

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i LÄSA I SKOLAN 2021. Bokmärk permalänken.