Källkritik är ett förhållningssätt till det avsända, det mottagna och hur att tänka och förstå. Det kan aldrig vara ett specifikt ämne. Det kan aldrig vara en utbildningstanke för ett ämne eller en lärare. Det är något som berör alla i skolan. Därför är detta större än vad vi tror. Förmodligen skulle vi kunna säga att det torde vara en självklarhet. Barn frågar ju källkritiskt redan som barn:
– Vem sa det? Varför gjorde dom så? När hände det det? Varför då? Är det sant? Du ljuger?! Hittar du på?
Anne-Marie
Håller med dig Anne-Marie! Det är inget särskilt ämne, det är ett sätt att tänka som måste genomsyra allt vi gör. Andra vanliga frågor vid exempelvis ryktesspridning: Hur vet du det? Vem har sagt det? Kan det vara sant? Det kan vara bekvämt och kittlande att inte ställa dessa frågor. Men de är viktiga att både ställa och besvara, inte minst när de kommer från barn, både för att klara livet i och utanför skolan.
Ryktesspridning – vilken underbar lektionside jag fick. Och tänker genast på H.C Andersens saga om hönan och fjädern. Nu ska jag genast ge lärare ett lektionsförslag. Jag tänker också börja informera förskolan om källkritik. De kan uppmärksamma den i ungarnas frågeställningar. A-M