De tio relationerna i klassrummet

DE TIO RELATIONERNA I KLASSRUMMET

Vi är relationsskapande vi människor. Därför är det så bra att teckna ned vilka relationer vi skapar i ett klassrum. Om vi gör en liten lista över dessa relationer blir vi medvetna om dem. Blir vi medvetna om dem kan vi börja titta på dem. Man kan till exempel undersöka hur man som lärare relaterar till ex innehållet i dagens lektion.

Dagens lektion är det som läraren ska relatera till. Om läraren förmår göra det och hålla sitt fokus får eleverna draghjälp in i fokus. Det här ställer vissa krav på läraren men jag är övertygad om att dessa krav välkomnas. Det underlättar för lärarens arbete. I detta fokus så finns också den viktiga relationen till eleven, den enskilde, och till kollektiviet, alltså hela klassen.

Jag tror att jag under min lärartid blivit mer av en kollektiv lärare. Det är gruppens dynamik som når den enskilde eleven och det är mitt förhållningssätt som gör något med gruppen. Jag tänker så.

De tio relationerna i klassrummet:

  • relationen mellan lärare och elev.
  • relationen mellan elev och elev.
  • relationen mellan eleven och gruppen.
  • relationen mellan gruppen och läraren.
  • relationen till undervisningen.
  • relationen till sig själv.
  • relationen till det man gör.
  • relationen till rummet.
  • andra lärares relation och reaktion till det som sker i just detta klassrum.

Jag ser att jag måste få in en till punkt:

  • relationen till orden.

Jag ska fördjupa mig i mina tankegångar. Jag har nu lagt dem på bordet och inför allas beskådan. Låt oss utveckla tankegångarna. Det är nu vi ska börja. Klassrummet fylls snart med hela sitt arbetsmaterial, med hjärtan som slår, ungar som växer, geografikartan som visar upp världens städer och floder, svenska språket som tassar omkring i utmarkerna och blommar upp där vi läser en högläsningsbok eller ger varandra ett riktigt ord på vägen och så allt det där vi gör. Handen på hjärtat – viljan att skapa möten och relationer. Det är nog lärarens uppdrag!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Klassrummet, Läraryrket och lärarrollen, Pedagogiska miljöer. Bokmärk permalänken.

4 svar på De tio relationerna i klassrummet

  1. Mats skriver:

    På 1800-talet tror jag att du skulle varit tvungen att lägga till relationen till gud som en avgörande faktor i undervisningen – idag misstänker jag att staten i form av direktiv och planer intar samma dominerande funktion och riskerar att dränka alla andra relationer i form av sin oerhörda tyngd.

    Plura och Jan försöker övertyga mig om att det är bra och nödvändigt med den här formen av styrning. Jag väljer nog att skydda de tio relationer du beskriver – som i min värld är ett innehåll i sig!

    http://lumaol.wordpress.com/2010/08/16/det-har-med-tydlighet-kunskapskrav-och-betyg/

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag håller mig inom rumsligheten. Texterna får väl vara underlag till de relationer som är utomrumsliga.

  3. Hadar Nordin skriver:

    10 typer av relationer. Sen sitter vi på personliga relationer till varje människa och ting i klassrummet. Jag tänker ofta på barn i de lägre åldrarna – hur mycket och många de ska relatera till. Och vad de lär sig i det. Jag undrar då hur de hinner med allt det där skolan vill lära ut =). Det kloka är väl att jobba med det barnen naturligt relaterar till?

  4. Anne-Marie Körling skriver:

    Relationernas antal går förmodligen inte att ringa in. Tack för ditt bidrag till den här bloggtanken. A-M

Kommentarer är stängda.