Världen är inte svart eller vit. Det som var fel en gång kan vara rätt en annan gång. Det finns saker och ting som alltid är fel. Det finns det som är rätt för somliga och fel för andra. Det vi ska lära oss är hur att göra för att lära. Inte producera det rätta genast utan pröva oss fram. Det självklara är inte självklart för en som lär sig. Språket är nytt för den som ska lära sig det. Det är lika nytt varje gång. Att skriva är nytt varje gång vi skriver. Jag skriver nytt här och nu. Med mina gamla invanda ord skriver jag nytt. Elever ska uppmuntras till kommunikation. Det betyder också kommunikation med sig själv och det eleven själv skriver. Och då eleven tillåts kommunicera med sig själv så upptäcker eleven något med sin text.
– Jag har stavat fel här, säger eleven!
Jag ser då en utveckling av det medvetna förhållningssättet till text. Och då talar vi om just det eleven upptäcker och varför. Men jag har inget fokus på det som är rätt eller fel utan hur det rätt kan begripas av mig som mottagare. Runt det skrivna ordet syns en avsändare och en mottagare. Vi måste komma överens. Om detta talar jag med mina elever.
Strategier för stavning:
- Ha kladdpapper som du kan pröva på
- Det papper du skriver på – skriv på varannan rad
- Sudda aldrig ut – då kan vi inte tillsammans följa din utveckling
- Om du skriver på datorn – så reagerar datorn på din text – undersök vad datorn vill säga dig?
- Våga fråga och samtala med dina klasskamrater?
Intressanta tankar om att det finns rätt och fel över tid. Att det inte har samma innebörd för mig som individ som för en annan. Tänk om det hade varit så när man gick i plugget. Plura
Det här sättet att resonera är lika tillämpbart på gymnasienivå. Sen finns det förstås väldigt ofta fakta som är nödvändiga att lära sig för att man ska förstå en strategi.
Detta med ”att göra fel” har jag grunnat en hel del på, Anne-Marie! Grunnat och grunnat. Jag skulle komplettera med ytterligare en punkt: *Utforska felen: ”Om du tänker att det är fel, vad fick dig att tänka det? Vad innebär det för dig att det är fel? Vad innebär det för uppgiften? Kan fel vara rätt på nåt sätt?”
Fel är egentligen underbara och nödvändiga, för de ramar in gränserna för rätt…
Underbara Petri Partanen, kloka du. Vill du komma och träffa lite folk och sitta i mitt pedagogiska kök och småprata pedagogik… säg då du är i Stockholm?
Jag brukar undersöka det som är fel men då jag föreläser talar jag hellre om det som är och verkar för det andra. Vi lärare är så fastkörda i rätt och fel kulturen.