Mitt skolprogram och jag fick möjlighet att skriva det:
- En god implementering och uppbyggnad av styrdokumenten i skolans hela arbete.
- Att begreppet textrörlighet omsluter alla skolans ämnen.
- Att teorierna kring mentalisering diskuteras och medvetandegörs.
- Att källkritik integreras i allt och blir en naturlig del av undervisningen.
- Att redskapen för lärande är en del av själva lärandet.
- Att lärarrollen förnyas och yrkesförstärks.
- Att elevens roll tydliggörs och att elevens lärande rätt och utveckling sätts i första rummet.
- Att klassrummen utvecklas till pedagogiska rum där utmaningen vilar i rummet.
- Att vi tror på vårt innehåll och är ställföreträdande hopp om det framtida.
- Att lärandet här och nu är en del av lärarens utbildningsuppdrag för morgondagen!
Jag ser mycket allvarligt på läroplan och kursplanerna. Jag ser att uppdraget finns i dem om vi tar dem på fullt allvar. Att ansvara för VAD, VARFÖR och HUR skapar såväl ramar som trygghet och tjänstgör också en markering för professionen.
Pingback: >Mina utmaningar för detta läsår | Pelle Pedagog