… alla nyskapare en gång hade handskats med det prövade, provade och utvärderade. Inte hade Picasso vågat bryta mönstren, inte hade Darwin vågat dra upp några nya riktlinjer för sina angripna tankegångar, inte skulle väl någon nytänkare som Einstein följt alla konstens regler och låtit gamla frågor få nya svar. Vad händer med det nytänkta… var får fritänkarna tänka.
Ibland undrar jag om jag får plats i denna värld? Där allt ska bevisas och ingenting kluras ut eller gissas fram, där mänskliga tongångar och medmänskligheter får verka ömmande och lindrande. Jag undrar var skolan gör med alla rullande hjul om de ska rulla samtliga i samma riktning. Vi behöver det som kan kallas det oväntade, det nyprövande, det samspelande… och samspelen förändras i takt med nya möten och nya kommunikationer.
Må hända är jag fel ute, att det jag tycker inte har någon relevans. Jag har inget belägg att komma med. Framtiden har inte givit mig svaren!
Nej! Du är inte fel ute!
Ordet borde bannlysas från den pedagogiska arenan och stängas in i den naturvetenskapliga garderoben!!!!!
Tack Mats! Jag tror inte att vi kan pröva nytt om det som vi prövar måste vara prövat först. Det här komplicerar utveckling av idéer och tankar. Passar det överhuvudtaget in i Vygotskijs tankegångar – om morgondagen?
Ja det där kan man sannerligen fundera över!!!