Utvärderingar – annars händer absolut ingenting!

Utvärderingar – ja de är absolut nödvändiga. Om vi inte utvärderar så har vi inte summerat det vi gjort, funderat över det gemensamma eller enskilda lärandet. Igår kväll föreläste jag för lärare. Jag avslutade allt med att utvärdera tillsammans med dem. På detta sätt utvecklas jag och samtidigt syns det tydligt vad vi har arbetat med och hur detta har blivit förstått och begripet.

Jag har alltid utvärderat med mina elever. Då handlar det om att verkligen se om vi har arbetat med det som vi arbetat med och att min undervisning har blivit mottagen. Det sista är inte helt säkert nämligen. Om jag inte rätt utvecklat min undervisning kan jag heller inte räkna med att eleverna förstår det jag hade för avsikt att förmedla.

Utvärderingarna måste in i allt vi gör. Det skapar delaktighet och gemenskap, det skapar reflektion och befäster det vi arbetat med. Det är absolut nödvändigt tänker jag.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Utvärderingar – annars händer absolut ingenting!

  1. Morrica skriver:

    Definitivt – både utvärdering och den feedback den medför ger oss viktiga saker att ha med, viktiga saker utan vilka vi stannar där vi är och inte kommer ett enda steg vidare.

  2. Monica skriver:

    Har en utvärderingsbok med mina elever som vi kallar för tankeboken, där vi skriver utvärderingar och tankar om vår arbetsinsats. Den boken tar de med sig hem varje vecka till mamma och pappa som läser igenom och kommenterar. Den här boken är helt underbar och jag funderar på att döpa om den till guldboken för den är värd sin vikt i guld. Det är så underbart när barnen själva börjar bli medvetna om och reflekterar över sina egna utvärderingar.

Kommentarer är stängda.