Ibland undrar jag om vi verkligen vågar lyfta pedagogiska frågor, skapa rymd i vår egen skoldebatt i skolan, ge luft åt systemet skola, tänka och tycka, fråga och pröva. Vi har våra pedagogiska diskussioner inskrivna i läroplanen Lgr 11. Vi får därmed möjlighet skapa lite röra i vårt eget inre system. Kan vi tillåta det?
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Kan personligen se vissa strömningar som bygger på att man måste ha en viss bakgrund eller titel för att få höja sin stämma i didaktikdialogen (som ofta urartar till debatt 🙂
Jag kan också se att lösningar av typen ”låta lärarna vara ifred” inte har en helt genomtänkt problemformulering 🙂
Jag tror, som jag anar att även du tänker A-M, att rörelse, idéutbyte och experimenterande i ett dynamiskt nätverk av många individer med helt olika erfarenheter, perspektiv och expertiser (som sträcker sig över alla gränser både inom och utom skolans formella struktur) är av goda.
Jag tror också att motsatsen ger ännu mindre ”frid” för lärarna.
Ja, jag tänker att diskussionen måste vara tillåtande. Vi är varandras lösningar och hinder. Vi måste också våga tillåta att frågorna kommer inifrån skolan, inte bara utifrån. Vi har en mängd saker som vi själva står närmast och som vi säkert kan tala djupare och mer reflekterat kring. Vi måste också möta mångkulturen i lärarkåren.