Som lärare är det är viktigt att förstå att bokstäverna är ljud och betecknar ljud. Om vi tänker ljud så måste meningarna få höras. Så tänker jag att vi kan börja förstå hur vi förstår ord och meningar. Och då vet vi hur vi kan undervisa. Jag brukar göra undervisning kring bild och ljud. Vilka ljud hör vi i illustrationen? Rolig undervisning. Levandegör!
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- När jag besöker klassrum försöker jag sätta mig på så många stolar som möjligt. Många stolar ”gungar”. Tänker på va… https://t.co/71K8UaGT5u about 11 minutes ago from Twitter for iPhone
- När det kommer till klassrumsmiljö kan jag grubbla mycket på saker jag ser: https://t.co/TzNVg1dJim about 15 minutes ago from Twitter for iPhone
- Detalj från stallvägg: https://t.co/3YmvMJObfE about 25 minutes ago from Twitter for iPhone
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.