De pedagogiska samtalen ska och kan uppstå så fort lärare träffas. De läroplansnära frågorna kan vi skapa genom att ta en mening ur läroplanen och göra om den till en fråga. Det är en enkel sak. Låt oss ständigt vända på läroplanens text och göra frågor av den. Då kan vi se att vi är i kommunikation med texten. För läroplanen ställer sig intill oss lärare och frågar om vårt hur. Den är om detta HUR vi ska samtala.
1) Jag tar en mening ur Lgr 11, s 9:
Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.
2) Den är en omfattande mening. Så jag gör den en aning mindre:
Elevernas ska få möjlighet att … arbeta tillsammans med andra. Lgr 11, s. 9
3) Då meningen är skapad kan jag göra om den till en fråga:
Hur gör vi så att eleverna får möjlighet att arbeta tillsammans med andra?
4) Denna fråga ska leva i skolan under en hel vecka. Vi ska prata om den. Vi ska undersöka den. Vi ska fråga eleverna om den? Vi ska ge varandra tips och förslag på hur vi gör det möjligt för eleverna att samarbeta? Vi ska leta efter artiklar och rapporter om samarbeten? Läsa forskarnas teorier? Samtala om det vi vet och det vi kan förändra? Dela! Lyssna! Delge! Och genom att vara generösa och tillåtande – låta allt få finnas. Inte värdera njuggt eller värdera som redan prövat och inte funkat. Vi måste komma åt våra strategier för undervisning och hur vi genomför läroplanen i praktiken.
5) Låt oss dokumentera allt som kommer synliggöras, det vi redan gör:
- Jag introducerar ett arbete och sedan lägger jag frågor på golvet. Jag säger åt eleverna att varje fråga kräver fyra samtalspartner. De får fritt välja fråga.
- Mina elever får börja med att diskutera en öppen fråga …
- I gymnastiken får vi samspela med hur att göra regler för nya spel och sätta ihop hinderbanor
- …
Är vi 25 pedagoger har vi 25 förslag. Alla nedskrivna. Låt oss tänka att vi utan krav berättar om det vi redan gör. Då har vi fått 25 förslag att berätta om, pröva genom och förklara hur skolan svarar på läroplanen, vi har fått syn på varandras genomföranden, och vi får en karta att pröva genom.
6) Vi kan presentera vår hur-lista för eleverna. Höra deras synpunkter. Vilka de känner till och vilka de vill pröva att använda sig av. Vi kan då se hur vår undervisning ser ut i verkligheten och hur vi medvetandegör det arbete som sker under pedagogiska samtal för eleverna. Det som äger rum i skolan påverkar skolan kontinuerligt.
7) Osv. Vecka efter vecka. En ny fråga. En ny kartläggning. Ett nytt delande. En skola som växer ur läroplanen. Blir den. (Min vision! och jag står för den!).