Att räkna till tusen och hur gör vi med tusen juleljus? Matematik i allt!


Att räkna till tusen. Hur lång tid tar det egentligen? Det kan man undersöka. Man tar en klocka och man börjar räkna. Då kan man få ett underlag för hur lång tid det tar att räkna till tusen. Om man är en hel klass och alla tar tid på sin tusenräkning kommer vi få flera olika tider och kan räkna ut ett genomsnitt för hur lång tid det tar att räkna till tusen.

Då vi har räknat till tusen kanske vi kan komma fram till hur vi kan effektivisera den räkningen genom att räkna till 100 och multiplicera den tid vi får. Vi underlättar därför vår räkning. Det här kan vi prata mycket om. Varför räknar vi inte till 137 och använder oss av den som underlag till multiplikation? Varför stannar vi vid 100? Eller om vi vill använda 200 som utgångspunkt för hur lång tid det tar att räkna till 1000.

Varför ska vi räkna till tusen? Ibland behöver vi påminna oss om hur vi räknar och att vi har något att utgå ifrån då vi räknar. Vi kan genom vår räkning påminna oss om de där tiotalsövergångarna, talföljd och hur vi uttalar siffror och tal. Det kan också innebära en stor lust att bara få räkna på. Vi människor räknar så gärna.

Nåväl. Det stundar till jul. Då sjunger vi kanske ”Nu tändas tusen juleljus”. Vi trallar på och vi sjunger högt. Vi känner julstämning. Vi ser ljus och vi behöver ljus. Men om vi tänker matematik.

NU tändas tusen juleljus?

  • Hur går det till att samtidigt tända tusen juleljus?
  • Hur lång tid tar det att tända tusen juleljus?
  • Hur är de uppställda för att tändas nu?
  • Hur kan ljusen vara fördelade i hem och hus?
  • Varför säger man tusen och vad menar man egentligen med det?
  • Hur många ljus kan man tända med en tändsticka?
  • Hur många behöver ljuständare behövs om tusen ljus ska tändas och varje person får en tändsticka?
  • Vilka felmarginaler behöver vi räkna in?
  • Hur tänder man ett ljus?
  • Hur lång tid tar det att tända ett ljus?
  • Hur ska vi ordna ljusen så att de effektivast kan tändas?
  • Hur många elljusstakar måste vi använda för att tända 1000 elljus?
  • Hur lång tid tar det att tända elljusen?
  • Hur många ljus finns på en elljusstake?
  • Varför använder vi sjutalet?
  • Varför använder vi fyra ljus?
  • Hur lång tid tar det för att organisera så att tusen ljus kan tändas samtidigt?
  • Varför ska man tända tusen ljus?
  • Varför sjunger vi de sånger vi gör?
  • Vilken takt?
  • Hur många människor finns i skolan?
  • Om alla de höll varsitt ljus – hur många fattas det eller behöver vi till tusen?
  • Hur många kan få hålla två ljus i sina händer?

Ja, allt är matematik. Vi kan naturligtvis räkna snabbare än så:

– Katten musen, tiotusen!

Men då har vi räknat för mycket och för långt.

Tra la la la laaaaaaa!

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Matematikundervisning. Bokmärk permalänken.