Det symboliska i att kunna knyta band och gå balansgång

Deltar på gymnastiklektioner. Det är roligt. Alla övningar som leder till att eleverna förstår något om den egna kroppen, den hur kroppen är kraft och att svinga sig upp handlar om att pendla och känna kraften som uppstår. Och så detta med balansgången.

Jag ser att få elever kan gå balansgång. Men balansgång måste vi lära oss att gå rent fysiskt och mentalt. Livets innehåll är att gå balansgång ibland. Därför är det så viktigt att göra det konkret, känna kroppens förmåga att balansera, att ögonen behövs för att hålla fokus, ta en punkt och gå mot den.

Jag tänker att det är viktigt med idrott. Det är viktigt med slöjd. Handen, ögat, kroppen lär sig i det praktiska. Det symboliska i att knyta band och gå balansgång.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.