Engagerade elever genom engagerande uppgifter

P1370282När elever är engagerade … inget stoppar dem då. Ofta brukar jag skapa undervisning som leder till att de inte vill sluta och att de ber om liknande uppgifter för att de är så roliga. Det handlar både om förhållningssätt, om att de får uppleva att deras arbete är viktigt för dem själva och att vi delar det vi upptäckt med varandra.

Jag antecknar elevernas frågor och undervisningens innehåll. I det känner jag stor samhörighet med Hans Rosling. Han bar en anteckningsbok som han gjorde noteringar i. Jag har alltid gjort det. Det har utbildat mig och fortsätter att utbilda mig. Då jag började göra anteckningar 1997 var de sporadiska och ofullständiga. Jag skrev inte så mycket. Men över tid blev små anteckningar berättelser och fyllde sida upp och sida ner. Då upptäckte jag värdet av att anteckna.

Jag fokuserar på elevernas vilja, iver och frågor. Det jag märker bjuder på motstånd förlägger jag i utveckling av undervisningen. Om det frågar jag också.

Jag noterar undervisningens innehåll tillsammans med sex elever i årskurs två:

  • att läsa olika handstilar
  • tyda skrivstil
  • skriva skrivstil
  • läsa valda stycken ur skönlitteratur
  • skriva av korrekt
  • räkna bokstäver och kontrollräkna
  • bokstävernas ljud
  • räkna antal ord i en mening
  • skriva av och kontrollera att det egna överensstämmer med det i boken
  • skiljetecken: punkt, frågetecken, komma och utropstecken
  • samtala om de ord man skrivit och hur man upptäckte dem
  • samtala och fråga om de ord man skrivit och varför man skrivit dem

Lektionen tog 30 min. Att den innehåller så många saker beror på att jag vet vilka frågor jag kan ställa. Undervisningen byggs upp av innehåll och mitt fokus på vad jag kan skapa medvetenhet kring. Jag visar inga elevexempel då jag har för avsikt att skriva en bok.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Frågekonsten och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.