Mitt klassrumsorganisationstänk

SKOLARBETE - elevernas häften - kÖRLING FOTOGRAFERAR 2009

Det finns en film som UR givit ut – Pedagogikens giganter – där jag talar om Lev Vygotskij och hur jag tänker mig hans närvaro i mitt klassrum. UR var och spelade in några dagar i ett av mina klassrum. Ganska länge sedan. Min twitterkollega Perfal tog upp tråden i twitter häromdagen:

_______________________________________________

perfal

@Korlingsord Hej, nu pratar vi om dig och ditt häftiga klassrum. Pedagogikens giganter! Är det dig eller Vygotskij man syftar på? 🙂

perfal

@Korlingsord Ang. filmen… Jo det var helt oväntat, men det blev en rolig och konstruktiv diskussion. Vi pratade länge om ditt klassrum!

_________________________________________________

De som frågat mig om mina klassrum, de som varit inne i dem länge, tagit del av undervisningen i dem, vet att jag försöker samspela med kursplanen i det befintliga rummet. Jag vill att kursplan och läroplan ska synas och därmed verka i samspel med det uppdrag dessa ger mig – att eleverna ska få samspela, diskutera, argumentera, analysera, högläsa, närvara, se varandra, skapa språk i gemenskap.

Jag är ytterst noga med det pedagogiska rum eleverna ska utvecklas i. Rummet ska verka i samspel med eleverna och gärna skapas utifrån elevernas behov.

Jag tänker också – tycker jag själv om att vara i detta rum? Ser jag pedagogiken i rummet? Är det ett rum för lärande?

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Klassrummet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Mitt klassrumsorganisationstänk

  1. sspirit skriver:

    En god lärare är bättre än en hylla full med böcker.- kinesiskt ordspråk

Kommentarer är stängda.