Det finns en film som UR givit ut – Pedagogikens giganter – där jag talar om Lev Vygotskij och hur jag tänker mig hans närvaro i mitt klassrum. UR var och spelade in några dagar i ett av mina klassrum. Ganska länge sedan. Min twitterkollega Perfal tog upp tråden i twitter häromdagen:
_______________________________________________
@Korlingsord Hej, nu pratar vi om dig och ditt häftiga klassrum. Pedagogikens giganter! Är det dig eller Vygotskij man syftar på? 🙂
@Korlingsord Ang. filmen… Jo det var helt oväntat, men det blev en rolig och konstruktiv diskussion. Vi pratade länge om ditt klassrum!
_________________________________________________
De som frågat mig om mina klassrum, de som varit inne i dem länge, tagit del av undervisningen i dem, vet att jag försöker samspela med kursplanen i det befintliga rummet. Jag vill att kursplan och läroplan ska synas och därmed verka i samspel med det uppdrag dessa ger mig – att eleverna ska få samspela, diskutera, argumentera, analysera, högläsa, närvara, se varandra, skapa språk i gemenskap.
Jag är ytterst noga med det pedagogiska rum eleverna ska utvecklas i. Rummet ska verka i samspel med eleverna och gärna skapas utifrån elevernas behov.
Jag tänker också – tycker jag själv om att vara i detta rum? Ser jag pedagogiken i rummet? Är det ett rum för lärande?
Anne-Marie
En god lärare är bättre än en hylla full med böcker.- kinesiskt ordspråk