Typernas demokrati och elevens läsande rätt

Då jag undervisar elever i läsning så insåg jag hur många möjligheter design och formgivning kan stötta, hjälpa och utmana. Ta bara den text jag nyss skrev. Vi kan göra den i oändligt många versioner.


Om man gör detta tillsammans med elever på datorn kan de själva visa vad de tycker är läsvänligast  och i vilken storlek de vill att texten ska presenteras i och hur stora mellanrum det ska vara mellan raderna.

Det är också möjligt att lägga en notering i vilket typsnitt eleven väljer och göra allt som står i lärare och vuxnas makt att hitta det som eleven finner läsmöjligt. Jag vill inte göra eleven ansvarig förrän jag uttömt alla mina tankar för att förändra och skapa förutsättningar för elever att hitta sin väg. Det är min uppgift.

Det är möjligt att lägga detta i en utvecklingsplan där eleven görs helt medveten om hur att läsa vissa typer och vilka typer som samhället kräver. Jag läste nyligen att man lagt om texttyper i ledande utkast. Och det gör man medvetet. Detta är ett område att utveckla och diskutera. Låt oss kalla det design i läsning.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Strategier, Svenska och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Typernas demokrati och elevens läsande rätt

  1. Öpedagogen skriver:

    Finns ingen gillaknapp att trycka på så jag skriver: Jag gillar!

Kommentarer är stängda.