Lärandets horisont och hur ska barnen veta

Detta att ställa frågor. Detta att ställa modellande frågor. Detta att lyssna in de frågor barn ställer. Detta att lyssna till det autentiska. Jag föreläste igår om hur jag faktiskt gör kring en text. Jag visade en text som var helt utan anteckningar. Låt oss säga att jag inte börjat fundera kring den. Efter och under tiden jag högläser texten för mig själv ser jag vilka frågor jag kan öppna upp för eleven. Dessa frågor ställer jag, noterar jag i den text jag nu börjar gå in i och pedagogiskt utforska.

Jag tänker i termer av lärandets horisont. Det kan låta högtidligt. Lärande kan gott vara just det – högtidligt. Genom att jag sedan ställer de här frågorna med mina elever får eleverna syn på saker och ting. Det betyder att mina frågor blir modellande och lärande.Frågorna jag ställer kan vara många, många men vi behöver inte undersöka svaren. Det är kreativt och lärande att ställa frågor och syftet med mina frågeställningar är att göra texten levande, förhålla mig autentiskt till texten, skapa nyfikenhet på samt att utveckla ett förhållningssätt till text. Därför modellar jag frågorna!

Jag ska visa hur jag gör med en text och vad jag kommer fram till. Det blir senare idag!

Text – ett begrepp som omsluter mer än det skrivna orden, text är bild, illustration, fotografi, samtal, gestaltning, ord, meningar, betydelse.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Lärandets horisont och hur ska barnen veta

  1. pia skriver:

    Väntar med spänning, intresse och nyfikenhet.

  2. Anne-Marie skriver:

    Pia, då ska jag presentera det för dig… // A-M

  3. sspirit skriver:

    Jag skriver under, jag ser framemot detaljerna.

Kommentarer är stängda.