Se framtiden inte dåtiden i barns lärande, ja så skrev Vygotskij. Och kanske man kan tänka så om man har väldigt stor kunskap om det som varit tänker jag. Jag är mer inne på vilka skillnader som är och har ägt rum under resans gång. Låt säga att jag började detta året si och så och avslutade det med ett annat si och så. Då har något ägt rum som betyder skillnad. Det som kan betraktas som lärande är just denna skillnad. Inför årsslutet är det mycket jag fått utveckla under det år som varit. Och skillnaderna från årets början till detta årsslut är stora och många.
Jag kommer att se tillbaka på år 2010 som ett utmaningarnas år. Det betyder också att utmaningarna krävt handling av mig och ibland svåra överväganden. Jag lämnade en skolvärld jag inte längre kunde verka i och blev upptagen i en mer övergripande, och klev med sjumilastövlar från en verklighet till en annan. Nu har jag tjänst som sakkunnig. Det är nästan så att Pippi Långstrump får ge ord för min lekfullhet – jag ska verka för sakletaren inom mig! Allt det välbekanta har något obekant att undersöka (orden är Sven-Eric Liedmans).
Jag har gjort några skolresor också: Till Sydafrika tidigt i våras, och Reggio Emilia under den vackra försommaren. Nästa år blir det till Moskva och senare under året en resa till Amerika. Skolorna i världen har alltid givit mig infallsvinklar på skolan i Sverige. Och om vi visste hur mycket vi kunde vara stolta över och hur mycket vi kunde både grov- och finpolera av det vi redan gör och utvecklas ytterligare i förhållande till de förändringar som kommer med det nya året. Även om Sverige rasar kunskapsmässigt vid alla jämförelser med andra länder tänker jag att vi minsann kan kavla upp yrkesstoltheten och värna om vårt yrke och utveckla vår kommunikativa förmåga såväl inom skolan som med dem utanför den. Framförallt ska vi värna vår närhet till eleverna och deras lärande ska stå i fokus.
Jag har förmånen att börja året 2011 med en krönika om läroplan och kursplaner i första numret av Lärarnas Tidning. Nästa år blir ett riktigt skolår återigen!
Pingback: Glädjen i uppdraget, 2011! | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg
Pingback: 2012 ett kunskapsår | Skollyftet