Det här är en bild från en av föreläsningssalarna. Jag ordnade lite med stolarna. Applicerade texten på en av väggarna. Jag hade därmed tre ytor att pendla föreläsningen mellan. Här diskuterade vi en text ur Matteborgen 4B. Jag vill lyfta fram matematikens språk och innehåll. Det är något annat än bara frågan hur att räkna ut och vad. Jag ser texten som upplyft, därmed välfylld och innehållsrik. Kan göra fler uppgifter kring den. Och modella att text, all text, ska behandlas värdigt och som bärande av innehåll.
Anne-Marie
Uppgifter man kan göra till detta matematiktal:
- Högläsa texten
- Diskutera innehållet
- Ta bort själva matematikuppgiften
- Fundera över vad vi kan lägga oss i
- Vad vill vi tillföra texten
- Vad händer om vi efter varje punkt lägger till en ny mening.
- Alla namn ska vara hela, Alfred Nobel…
- Fundera över vad 33 miljoner är
- Hur vet man det man vet i denna text
- Vilka frågor kan vi skapa genom att titta på den här texten
- Producera minst 20 frågor oavsett vad du tänker om frågorna du skapar
- Hur presentera denna text i en engelsk översättning
- Lista fem faktameningar om Nobel
- Googla på Alfred Nobel, googla på Nobelstiftelsen, googla på 33 miljoner – hur många träffar får vi
- Hur ska vi handskas med denna text och innehåll, är det trovärdigt,
- Vem är författare till Matteborgen 4 B?
- Vad betyder det att en matematikbok har en författare?
- Hur tänker du (eleven) om matematikböckers texter?
- Hur tänker du om innehållet i texten?
- Hur gör du då du läser en matematiktext?
Pröva matematiktexten och diskussionen utifrån min modell.
Anne-Marie
Du är bäst!
Hej Joachim, och tusen tack för din närvaro och ditt stöd. Jag såg dig nicka, nicka och le! Anne-Marie
Att ta en banal text och skapa något intressant,
det var underbart uppfinningsrikt, och väldigt kreativt.
/andreas
Andreas, det glädjer mig att du tycker det, ska utveckla uppgiften ytterligare, frågeställningarna kan utvecklas ytterligare. A_M