Strategier för nästa problem

P1200106

Då eleverna utvecklar förståelse för hur de kan göra och vilka redskap de kan använda bör deras förmågor utmanas genom ett nytt och okänt problem. Om eleverna kan något bör de utmanas genom något de ännu inte kan. Kan de använda sina strategier? Behöver de nya? På vilket sätt kan de generalisera? Hur vet vi det?

Det gäller i de flesta ämnen. Att de har strategier och kunskaper att ta sig an nya och okända problem. Vi bör utmana och påminna eleverna om de strategier de har och medvetandegöra att de prövat dem och be dem undersöka hur de kan använda dem i ett annat sammanhang. Eller överge dem för andra.

Vi lärare ska heller inte värdera uppgifterna som lätta eller svåra. Om vi säger att uppgifterna är för svåra för eleverna kommer vi inte att hjälpa dem att undersöka utan att värdera. Vi skapar hinder med våra bedömningar om lätt och svårt. Det lätta kan vara svårt. Det svåra kan vara lätt. Vi måste låta eleverna pröva och pröva igen.

 

Det här inlägget postades i Frågekonsten, Kommunikationen, Strategier. Bokmärk permalänken.