Fråga elever hur de använt de kunskaper du och klassen utvecklat under lektionerna. Fråga hellre om hur eleverna har använt sin engelska under lovet, hur de har handskats med kemin, hur de har använt sina kartkunskaper, hur eleverna har rört på sig, hur eleverna har använt bokstaven a, eller b, eller x, fråga hur eleverna har använt sig av matematiken, fråga hur de har använt sina kunskaper att läsa.
Värdera inte svaren, ta emot dem. Låt eleverna berätta om sina kunskaper och hur de omsätts i livet utanför skolan. Värdera inte. Återigen: Värdera inte. Ta emot elevens svar. Fundera över hur du ständigt kan koppla elevens lärande till elevens verklighet. Minns att du är där du är. Var saklig. Låt eleverna få berätta fritt. Rynka inte på näsan åt det du inte gillar, le inte välkomnande till det du tycker om. Var saklig och låt eleverna få äga sina verkligheter. Du ger dem kunskaper att handskas med den.
Om detta har jag skrivit i Nu Ler Vygotskij, 2012