Det var ingen som begärde det av mig. Jag drevs av egen nyfikenhet. Jag ville se hur min undervisning påverkade, eller inte påverkade mina elevers lärande. Jag ville utveckla det jag kunde utveckla. Undervisningen var utvecklingsbar. I alla år jag talat med lärare har jag talat undervisning. Så här började jag mitt systematiska arbete. Jag använde kopiatorn och en pärm. Det var innan det digitala så jag var hänvisad till papper och kopior. Jag tror att jag än idag skulle göra på samma sätt. Jag gav lektionen en rubrik.
- Lektionens rubrik: Hur väger man en blåval?
- Datum och klass: Genomfört lektion med klass x den 4 februari 1999.
- Källor
- Elevlista; namnen på alla eleverna i klassen och i den noterade jag vilka jag varit engagerade kring, och rörande vad i uppgiften, jag skrev också in elevernas frågor i detta papper
- Elevernas gensvar: Jag kopierade alla elevernas uppgifter, skrivande, teckningar, utvärderingar osv
- Jag häftade samman allt detta under lektionens rubrik.
- Därmed hade jag både lektionens innehåll, källorna, en karta över vilka elever jag haft individuell, par- eller gruppundervisning kring
- Jag fick en mängd frågor att undersöka och hur jag kunde bygga upp nästa lektion genom dem.
- Jag kunde följa elevernas skrivande, bildskapande, uträknande genom att titta på deras arbeten i ljuset av undervisningens utveckling.
- Jag skrev en lista över vad jag upptäckt: Jag ser att…
- Jag skrev en lista över vad jag ville förändra och utveckla.
De här lektionerna blev otroligt värdefulla för mitt arbete med att utveckla lektioner. Jag ser många fördelar med att få arbeta så här, och i ett kollektivt lärande skulle jag nog se att fokus gick till undervisningsutveckling. Jag kan genom detta insamlande gå tillbaka till undervisningen, ordna grupper utifrån specifika behov och bygga vidare på det eleverna kan och har lärt sig för fördjupa eller förtydliga.
Jag skriver om det här i min kommande bok. Jag tror den kommer i november detta år.
Storartat AM.
Tänk om alla som gnäller över administration och annat betungande som systematiskt kvalitetsarbete innebär för lärare skulle ta efter dig. då skulle vi se på attan. Bra att du lyfter detta. Struktur och systematik är framgången i läraryrket.
Heja dig!!
Pingback: Wijbyeva | Pearltrees
Pingback: Pedagogiskt ledarskap, TRULS | Pearltrees
Pingback: BFL - ankikallman | Pearltrees
Pingback: Om undervisning av A-M Körling | Pearltrees
Pingback: BFL | Pearltrees
Pingback: Körling | Pearltrees