Kortet är taget på Nya Zeeland 2000. Jag utbildade och ombildade mig där.
Jag långläser och noggrannläser Dagens Nyheter. Det är ledighetens lov. Kaffet är i storkoppen. Då läser jag om H&Ms VD Karl-Johan Perssons ledarskap. Han började som helgextra på en H&Mbutik och där lärde han sig mycket. Karl-Johan brukar dessutom hoppa in i verksamheten, just för att det är nyttigt.
På Nya Zeeland hoppade rektorerna in i verksamheterna, i klassrummen, i lektionerna och bad om en stund att undervisa på. Detta var så vanligt att det inte längre väckte någon förvåning utan lät så här:
– Jag kommer in och tar den gemensamma läsningen idag, sa rektorn.
– Välkommen!svarade läraren.
Att en rektor kan göra detta betyder att organisationen i klassrummet är välbekant för alla. Rektorer, lärare och elever vet hur lektioner byggs upp och framför allt att alla lektioner innehåller högläsning:
- Gemensam Undervisning,
- Vägledd undervisning,
- Självständiga aktiviteter
- Organisation för lärande mellan elever
- Tilltro till elevernas lärande
- Kunskaper om läroplanen
- Transparens
Därför kan rektor med lätthet säga – Jag tar lektionen. För rektorn vet vilken lektion rektorn kan ta, det handlar inte om schema, det handlar alltid om innehåll.
En sådan organisation underlättar för alla och samtliga aktörer är fria att i relation till kursplan och läroplan komma med ett innehåll. Organisationen håller för det.
Mera, mera, mera…av detta. Merparten av skolan problem bottnar i ett mindre bra ledarskap. Dit hör känslan eller insikten om innehållet i den dagliga verksamheten. Betydligt lättare att praktisera för en rektor eller förskolechef efter som verksamheten är några rum bort. Svårare för H&M-chefens. Lite skillnad på butiken på Hötorget än den i The Big Appel eller vad de nu ligger.
Jag har en idé om hur att göra detta – skilja innehållet från organisationen. Skapa organisation för innehållet. A-M