Tänk om kunskapens frukt var en citron och något om parenteser

(Motsägelsefullt, en ekorre och en citron)

Då man ska undervisa om symboler och dessa är allmängiltiga (detta är ett farligt ord i pedagogiska sammanhang, jag tror aldrig något är allmängiltigt, jag tror inte alls på detta ord, och då kan man ställa sig den frågan varför jag använder mig av det då jag tycker att det är så fel för jag måste undersöka hur klassrumsgiltigt ordet är).

Redan här kom jag av mig. Så är det med pedagogik. Så fort man tror att någon kan det man ska fundera på så är man farligt ute. Hela min parentes borde vara så allmängiltig i varje skola att vi ständigt kom att fundera över vikten av att allmängiltigmöjliggöra saker och ting för våra elever.

Hela mitt blogginlägg kan därför nu ses som en insikt. Och det kommer att ta ett tag innan jag kan undervisa om det kreativa i att skapa större förståelse för symbolerna genom att utmana dem. Låt oss tänka det spännande att kunskapens frukt var en morot, en klase vindruvor eller en buske med krusbär (om det var krusbär så skulle det  bli en aning hemskt för ”blott Sverige svenska krusbär har” och jag tror faktiskt att krusbären finns i Kina och Japan också och då får de dikta ihop något om sina krusbär: Blott Kina kinesiska krusbär har).

Jag tror att hela det här inlägget ska läsas utifrån en parentes!

Men om … om … vi får leka med att exempelvis Bananerna är någon slags helig frukt så finns det ett ord på Hawaii (åhhhh så ressugen jag blev, nu sitter ja och uttalar ordet Hawaiiiiiiiiii och drömmer mig bort inom parentesen) och det ordet heter lele.

Lele är en bananplanta som placeras nära ett altare och offras till gudarna så att det går bra för en om man råkar vara lite kär och ville sätta lite magi runt det hela. Om om inte kärlek är något magiskt i sig. (Ur min favoritbok för denna morgon; TINGO och andra märkliga ord från hela världen, Adam Jacot de Boinod, Alfabeta, 2005).

Minns att ni ska läsa i parenteserna! Jag tror jag säger något viktigt i dem (bara genom att göra som jag nu gjorde har jag förstört den andra texten, jag har värderat parentestexterna för er och då styr jag in på fokus, tänk om ni hellre väljer texten utanför parenteserna. Det är är också viktiga saker. Om lärare säger att något är viktigt så kanske det är så att lärarens röst är KUNGSORD och gör att eleverna inte använder sin egna känsla och smak. Då biter ju de i ett surt kunskapsäpple och det vill väl inte någon endaste lärare).

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Tänk om kunskapens frukt var en citron och något om parenteser

  1. sspirit skriver:

    Om det är frukt , då är det ÄPPLE!

Kommentarer är stängda.