Tankar om äpplet och om vikten av att förstå och undervisa om symboler

Det var en sådan vacker gåva, den jag fick. Jag har problematiserat äpplet. Jag funderar över äpplet som symbol. Jag finner det intressant. Vi har gjort det till kunskapens frukt och därmed höjt äpplet till skyarna, lejonförklarat det bland frukterna, guddomlighetens mest omtalade. Äpplet återfinns i spirorna och hos kungarna.

I min bibel – SYMBOLER av Cooper (1984) – läser jag om äpplet:

Äpplet symboliserar:

  • lyx och överflöd
  • kunskap
  • spådomskraft
  • svekfullhet (Snövit biter i äpplet, Anne-Maries noteringar)
  • Som gåva är äpplet en kärlekspant och en kärleksförklaring
  • en brudsymbol och en brudgåva
  • det runda äpplet symboliserar helheten
  • död
  • segertecken
  • insikt
  • äktenskap
  • I Kina betyder äpplet fred
  • I Kristendomen symboliserar äpplet ondskan
  • Halloween var från början en äppelfest
  • Äpplet tillsammans med Kristus eller Jungfru Maria är äpplet Adam (människa)
  • Äpplet tillsammans med en apa symboliserar syndafallet
  • Äpplet var en frukt från Livsträdet.
  • Ett äpple från livsträdet kunde man ge till gudarna.

Ett äpple är något märkvärdigt stort. Jag kan förnimma smak och doft utan att ens äga ett äpple. Jag minns min mormors omsorg om äpplena, de som skulle vinterförvaras i källarens kyla och mörker. De placerades omsorgsfullt på papper och i trälådor. Inga äpplet rörde vid varandra. Jag var med och ordnade. Och någon festlig dag då äppelträden var utan blad eller frukt och snön bäddat in alltsammans i vintervitt plockade mormor upp några äpplen ur källaren.

Jag minns den lyx med vilket man tuggade i sig det äpple man fick. Kanske delade mormor detta äpple i flera bitar. Kanske gjorde hon det. Som kunskapsäpple tjänstgjorde det sammanhang kring vilket äpplet var. Vi som satt där och såg ut och mumsade i oss det söta, saftiga och märkligt magiska äpple. Mormors ord:

Vinteräpple!

************************

Något om att använda symbolerna i undervisningen:

Symboler är i sig själva kunskapsinstrument.

Jag tackar för den mängd av olika äpplen jag fick av en givare igår. Jag höll vart och ett i mina händer då jag nogsamt ordnade med dem så att de skulle få lysa symbolrikt i mitt hem. Jag är människa.

*******

Lite kul att veta är att Bankok betyder – DUNGE AV VILDA PLOMMONTRÄD – och bokstaveras så här, ja räds inte att försöka uttala detta ord:

Krungthepmahanakhonamornrattanakosinmahintharaayurrhaya-

mahadilokphopnoparatrachathaniburiromudomaratchaniwetmahasa-

thanomornpimanaatarnsathitsakkathattiyavisnukarnprasit.

Detta om man får tro den mycket underhållande språkboken TINGO och andra märkliga ord från hela världen, Adam Jacot de Boinod, Alfabeta förlag 2005

This entry was posted in Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Litteratur och läsning, Skriver om ditt och datt. Bookmark the permalink.

4 Responses to Tankar om äpplet och om vikten av att förstå och undervisa om symboler

  1. Cecilia Bengtsson says:

    Har du hört berättelsen om äppelträdet som växer på en tomt bredvid granen. En lång och ståtlig gran som når upp till stjärnorna. Äppelträdet vill också nå upp till stjärnorna. Då kommer trädgårdsmästaren och ser det sorgsna äppelträdet. När trädgårdsmästaren får höra varför tar han/hon fram en kniv tar ett äpple och delar det så att kärnorna i äpplet kommer fram som en stjärna och säger till äppelträdet; – Du har något som är mycket bättre för du har stjärnorna inom dig.

  2. Anne-Marie Körling says:

    ÅH SÅ VACKERT. Tack Cecilia! Åh tack så väldigt mycket!

  3. sspirit says:

    Lustigt att strax efter ditt program idag visades ”Botanik med lust: Äpple – sötma”.

  4. Pingback: Äppelblom – Leva livet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>