Det relativa resurssystemet

Resurserna styr lärandet och inte tvärtom. Om inte resurser ges blir det inget lärande. Om elever behöver resurser så ska dessa ges. Oftast är resurser pengar.

Att resurser kan vara något som äger rum i klassrummet talar vi sällan om. Att elever kan vara varandras lärande resurser ger vi inte eleverna förutsättningar för. Att dörrar som är låsta för material görs tillgängliga för elevernas lärande talar vi inte om som resurs. Att läraren är elevernas absolut främsta resurs blir alldeles för lite uppmärksammat. Om läraren är en medveten resurs för eleverna kanske läraren kan få frågan – vilket stöd behöver du i din undervisning för att vara den resurs du är för eleverna? Kanhända är stödet goda och många pedagogiska samtal och lärande och hållande coachning.

 

This entry was posted in Barns rättigheter. Bookmark the permalink.

2 Responses to Det relativa resurssystemet

  1. Jan Lenander says:

    Kanske borde vi ha mer resurser för att vara två lärare samtidigt med elevgrupperna, mer resurser för att ha mindre grupper när eleverna behöver det?

  2. Anne-Marie Körling says:

    Om resurserna följer lärandet är det mesta tillåtet. A-M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.