Va – kan man se på Alfons på Youtube?

Några av de roligaste lektioner jag har haft har handlat om Alfons Åberg. I en årskurs nio läste vi alla Alfons Åberg böckerna och såg filmer också. Vi diskuterade perspektiv, det lilla barnets, förälderns och så den roliga frågan om vem Alfons skulle vara när han blev tonåring. Alfons får dock aldrig växa upp för det gör sällan figurer i böcker. De förblir i sin ålder. Eller som Pippi Långstrump säger – Jag vill aldrig bliva stur! Näpp! Du slipper! VI läser dig ändå!

Om Alfons steker pannkakor så äter Pippi godis. Man kan diskutera likheter, olikheter och tid och otid, barnuppfostran och en och annan godisfavorit. Sen är det ju alltid intressant att barn aldrig växer upp i filmer och sagor.

 

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

3 svar på Va – kan man se på Alfons på Youtube?

  1. Malin skriver:

    De roligaste lektionerna jag har haft med mina nior – förutom kvittopromenaden – är då vi läste en muminroman. Eleverna ställde sig först något frågande – ”eeeh Malin, Mumin är för små barn”. OOO nej, sa jag. Vänta ska ni få se! Och det visade sig att muminromanerna är lika fascinerande för såväl småttingar, tonåringar som vuxna. Nästa gång blir det Alfons!

    Tack A-M!

    Malin

  2. Elin skriver:

    Hej Anne-Marie! Har du visat/läst Alfons och Milla för dina elever någon gång? Historien om när de bygger en koja och Alfons förnekar att han leker med tjejer, han leker ju med en Milla. Vi ska nämligen ha tema värdegrund/jämställdhet i vår skola (jag har en åk 1) och jag funderar på lämpligheten i just denna berättelse om Alfons. Vad har du för tankar om den?

    Hälsningar, Elin

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Hej, jag tror du kan läsa vad som helst. Det är i din undervisning du lyfter frågorna. Jag har inte boken om Alfons och Milla hemma och måste se och analysera den för att uttala mig. Men utifrån Alfons perspektiv så leker han nog med en människa. Det är vad jag tror. Läs du boken i lugn och ro och lyft frågor som du skapar i förhand. Vilka frågor väcker den här boken? Vilka situationer känner eleverna igen sig i? Utgå från mötet med elevernas erfarenheter och ha boken som utgångspunkt i ditt samtal med eleverna. Allt gott, återkom gärna. A-M

Kommentarer är stängda.