Tyst matematik – lika farlig som tyst läsning!

Kanske vi kan gissa hur långt repet kan vara? Varför behöver man så mycket rep om man är en fiskare på Orkney Öarna? Behöver en fiskare i Sverige också rep? Hur långa rep då? Kan vi prata lite om längder och användningsområden?

Alltså – vi lärare behöver orden i rummet för att veta hur elever förstår. Det blir märkligt att vi avkräver denna ständiga tystnad. Respekt för varandra kan man skapa genom att mumla och viska. Men tystnad. Om vi tar det ur ett lärarperspektiv betyder denna tystnad att vi själva måste gissa och fantisera vad eleverna kan tänkas kunna, vilja lära, önska fråga om eller vill ha en dialogpartner kring.

This entry was posted in Litteratur och läsning, Matematikundervisning, Ordförrådet, Pedagogik and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.