Jag förstår inte varför vi gör så mycket arbete kring läroplan. Jag tycker vi ska bygga den i verksamheten. Jag har gång på gång skrivit att vi ska läsa den, undersöka läroplan och kursplaner i praktiken, mycket gör vi redan, och att vi ska vara medvetna om vad vi gör, varför vi gör och se till att utveckla hur vi gör det vi ska. Det är en gemensam läroplan. Med andra lärare och tillsammans med eleverna. Det betyder att vi kan undersöka möjligheterna i verkligheten. Nu syns det mig som om läroplanen blivit piska och inte en gemensam morot.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
Detta läser jag:
- Ekman, Kerstin. 2023. Min bokvärld. Bonniers.
- Karinsdotter, Emma. 2023. Ovetenskapliga studier. Bonnier Carlsen
- Carlberg, Ingrid. 2023. Marionetterna. Norstedts Förlag AB
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BOK: Var är bebisen?
Min text har blivit till bild genom
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Läraren. Läs mina krönikor där.
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Hela familjen på elevens späda axlar 03/09/2023
- Bryt konsumtionsmönstret och läs om böcker 27/08/2023
- Svåra och lätta ord. Varför då? 14/08/2023
Kategorier
Arkiv
Ja, tyvärr är det min känsla också. ”Lgr-arbete” uttalas ofta ackompanjerat av himlande ögon och suckar. Tråkigt.
LPP – ett måste eller en valfrihet?
Jag kanske har snöat in mig på en detalj i det stora hela, men jag förstår inte texten i länken. Ska vi skriva lpp eller ”räcker” lgr-11 som det är?