– Nej – gör inte läroplanen till en piska över läraryrket, hörde jag mig själv säga då jag föreläste för lärare idag.
Det är mycket vi redan gör. Det är mycket vi redan känner till. Låt oss börja med det vi är bekanta med. Låt oss hitta läroplanen och kursplanerna i våra klassrum. Låt oss anta ett perspektiv som gör läroplanen till vår och inte till en framtida piska över yrket. Lärare är nära eleverna. Det verkliga är det som äger rum i klassrummen. Vi kan omsätta läroplanens vad och varför med HUR. Dessa hur skapar vi gemensamt i skolan och tillsammans med eleverna!
Läroplansarbetet är inte åtskilt klassrumsarbetet. Var vänlig mot yrkesprofessionen. Se till det du gör och verkar för. Kanske du redan gör något av det som står i styrdokumenten. Kanske till och med mer än du tror och tycker!
Min vision med läroplanen är att vi ska äga den tillsammans. Och att lärandet i sig är större än vad som står i dokumenten. Dokumenten ska säkerställa elevernas rätt nationellt. Och därför ska vi tala om och ur samma styrdokument. Så tänker jag.