Inlägg som berör samma teman:
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Friktion tillhör lärandet 09/04/2025
- Pippi Långstrump och läsaren som inte var olydig 08/04/2025
- Slow art – att se på bilder med samma långsamhet 07/04/2025
Kategorier
Arkiv
Jag ställer mig frågor om de öppna frågorna. Dem vill jag arbeta mer med under nästa år – hej hopp, det blir utvecklande för eleverna (och mig).
Jag har skrivit fyra häften med öppna frågor kring pedagogiska dilemman. Jag tror det finns en hel del öppna frågor i Kiwiboken också samt i Vägen till Skriftliga omdömen. Titta där … Må gott, Anne-Marie
Dina böckertänker jag absolut använda mig av – och så har jag fått de här böckerna som tips: Att utveckla elevers tänkande, Lindqvist, Hyllegren, Giraffmetoden, Människan är en berättelse, C Craford och Samtal för förändring, Lind, Lisper och så har jag fått en bra länk som jag får återkomma om. Vad heter dina fyra häften?
Jag har läst en del av dem… tycker mycket om Crafords böcker… de är läsvärda alla! Mina häften finns i de pedagogiska filmerna som jag skapade tillsammans med Bonniers, Video för pedagogiska samtal. Du kan alltid hejda dina frågor om de inte är öppna… säg till eleverna att hjälpa dig. Alla svar med rätt eller fel är icke öppna frågor. A-M
Hej: Jag ställer mig ofta den grundläggande frågan hur jag dagligdags använder orden ”man” och ”jag” i tanke, tal och skrift.
Det användandet är något av ett eget viktigt personligt kapital, en värdegrund som avslöjar hur jag ser på mig själv, uppfattar och definierar mig själv. Mitt subjekt. Mitt jag.
Upptäcker att jag alltför ofta slarvigt slentrianmässigt utgår från mig själv ur ett man perspektiv när det borde vara ett jag perspektiv.
Detta avslöjar en hel del om en människa och hennes världsbild: Man skulle, man vill, man gör, man borde… Det ska vara JAG.
Identifierar jag mig själv ”man” degraderar, förminskar jag mig själv till osynlighet i tillvaron. Tänker på det ibland när jag lite undflyende fegt använder ordet man om mig själv där det istället borde vara det mer omsorgs… ansvarstagande, personligt självständigt rakryggade ordet jag.
Det här är en fråga alla reflekterat borde ställa sig: Talar och tänker jag om mig själv utifrån ett man eller ett jag perspektiv?
Nej, släng ordet man på ordens sophög – joo – en sådan finns faktiskt och högst upp borde ordet man ligga och förmultna förslagsvis bredvid det fula ordet ”jante”. Hej!
Jag är inte heller förtjust i ordet man – men ibland blir bloggen ett enda stort ”jag”. Detta jag kommer sig av att jag aldrig talar om andra eller namnger någon som själv inte blivit tillfrågad. Man är en slags lösning på ett alldeles för ofta använt ord här. Allt gott Thord, Anne-Marie