Vem får ställa de pedagogiska frågorna?

Körling fotograferar 2010

Det var någon som sa till mig – flickor gör för att de kan skolkoden – pojkar måste motiveras för att göra det flickorna gör!

Jag har ingenting emot att utsätta mig själv för den granskningen att min undervisning ska motivera eleverna oavsett de är pojkar eller flickor. Jag tror också att undervisningarna kan se olika ut för olika elever, oavsett de är pojkar eller flickor. Jag tror på den undervisning som medvetet motiverar eleverna att tänka, ifrågasätta, analysera, argumentera, förklara och förstå. Jag har dessutom goda belägg för den undervisningen i såväl kursplan och läroplan och vill jag krydda kan jag alltid hämta lite ord ur barnkonventionen.

Klart att motivation ska utvecklas. Det ställer stora krav på undervisningen och dess innehåll. Men läraren ska minnas att läraren absolut och på inget vis är ensam i klassrummet. Där är också eleverna. Deras frågor är inte farliga, de frågar för de vill veta, även om det ibland låter så tråkigt så kanske vi lärare borde ta frågorna på blodigt allvar och faktiskt börja tala om varför, hur, varför, när och vem.

Och frågan – Varför gör vi det här? är en en pedagogisk fråga också då eleven ställer den.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen, Skolrättigheter, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

2 svar på Vem får ställa de pedagogiska frågorna?

  1. thord wiman skriver:

    Well, well, cross into the roof, a smiling
    mannequin. They do exist then.
    And me?

    I´m shining.

    Åh, tack för åtanke!

  2. Anne-Marie skriver:

    åh thord, så vackert. You make words shine! Love that! A-m

Kommentarer är stängda.