Högläsa lättläst – lättlästhögläst!

Jag är hemma och harklar mig. Jag övar mig i att högläsa. Harklar mig och sätter igång.

– Hitta din väg!

Jag läser en lättläst bok. Plötsligt slår det mig att vi också ska högläsa lättlästa böcker. Jag märker att då jag läser får jag extra tankeutrymme i mitt huvud. En slags luftighet där medskapande, kreativitet och textrörelse kan rymmas. Det är då jag högläser jag upplever detta. I tyst läsning är jag inte lika kreativ. Jag tror på högläsningens mellanraderupplevelser. Jag tror på rösten som tolkar. Jag tror på gemenskapen. Så jag funderar på ordet: Lättlästhögläst!

Och orden får tyngd där jag lägger min röst!

This entry was posted in Biblioteken, Klassrummet, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>