Börja högläs och fortsätt högläsa

Jag tecknar mig själv som högläsare

Ibland är eleverna inte med då vi läser för dem. Ibland har man lust att stanna upp och begära tystnad eller att be eleverna sluta upp att pilla, röra eller något annat som kan uppfattas störande. En högläsare kan ibland bli sträng vilket i sin tur påverkar högläsarens annars så fina stämma och stämningen kring boken kan utvecklas negativt. Alla möten med litteratur måste utvecklas positivt. Om detta skriver jag i Väck läshungern, 2018. Hur som helst. Om vi fortsätter att läsa, utan att göra avbrott för den ordning vi kräver, så brukar ordningen komma av sig själv. Boken gör nämligen det arbetet. När eleverna får lyssna gör författarens sätt att locka in lyssnare och läsare i böckerna dem till det vi önskar. De lyssnar även om de pillar. De lyssnar även om de inte genast hittat en skön sittställning. Ibland när de böjer sig intill varandra och viskar kan det betyda att boken väckt något minne eller något de behöver berätta. Låt hela klassen få en minut, 60 sekunder, att samtala om det som faller dem in. Fortsätt därefter att läsa för dem.

Om det inte fungerar att högläsa fortsätt högläs med samma nyfikenhet på boken men avsluta vänligt och bestämt med orden: Nu ser jag fram emot nästa gång vi ska möta bokens innehåll. Koppla inte samman boken med tillsägelser. Läs så länge det fungerar och skriv en notering över hur lång tid du läste. Du kommer märka att du får längre och längre tid att berätta. Över tid utbildas i eleverna att lyssna och de lär sig att i boken finns något som lockar.

Om vi kan fortsätta läsa trots att vi inte tycker att det fungerar som vi vill lär sig eleverna att läraren inte släpper fokus utan fortsätter att läsa. Bokens innehåll är viktigt och intressant och inget tycks rubba läraren att sluta läsa. Det gör eleverna lugna och de lär sig genom att vi åter och åter berättar ur boken och de lyssnar på det sätt de kan och förmår. Inte alla barn eller unga vet hur det är att bli högläst för. Därför krävs det en tålmodig lärare som tror på bokens innehåll och att inget rubbar lärarens intresse för det boken har att berätta.

Hej HOPP!

Det här inlägget postades i Högläsning, Kommunikationen, Konsultation av något slag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Börja högläs och fortsätt högläsa

  1. Agnes skriver:

    Så 100% rätt. Tack för inspiration! <3

    En sva-lärare

Kommentarer är stängda.