För ganska många år sedan läste jag en mitt-i-prick krönika av dig i lärartidningen. Du och klassen var fullt upp i ett arbete om världens floder. Kollegorna tyckte att ni behövde jobba med bondgården, för det brukade man göra i den här årskursen.
Nu har du varit delaktig i att ta fram Lgr11. Men det centrala innehållet är så omfattande att det inte blir tid över till barnens djupdykningar och sidospår. Varken världens floder eller bondgården eller dinosaurier finns med i det centrala innehållet för år 1-3, däremot stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året, månens faser, psalmer, vardagsliv och levnadssätt i områden där engelska används, överföring av bilder med hjälp av datorprogram, punkter, linjer och sträckor, nordisk barnvisetradition, materials ledningsförmåga, kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden, hur texters avsändare påverkar innehållet, mm, mm, mm, med eller utan kunskapskrav.
Det centrala innehållet tar upp massor av både viktiga och mindre viktiga delar – men för MÅNGA för att göra djupdykningar och sidospår om man ska hinna med allt på tre år. Hur ser du på det?
SVAR TILL DIG SOM STÄLLT FRÅGAN OCH VÄNTAT PÅ SVARET:
Jag skrev en krönika om stressen över bondgården och undervisningen om den. Den stressen kom inte av att göra innehållet ur kursplanerna utan att kollegorna frågade om när jag skulle göra den med mina elever. Det var då man hade undervisning om bondgården i årskurs två och att det momentet skulle ligga under speciella månader. Det fanns ingen frihet att bestämma när utan det fanns en dold förväntan om när detta moment skulle göras och den satt i skolväggarna. Vi har flera saker som vi gör på samma sätt, undervisar om för att alla andra gör det.
Då det gäller kursplanernas innehåll kan vi göra undervisningen så förtätad och ta in flera delar av kursplanerna i samma moment. Ett sådant exempel kan vara det jag skrev om idag – om det vidgade textbegreppet och musiken tillsammans med svenskan. Vi har sådana möjligheter. Men för att kunna det måste vi också kunna våra kursplaner så vi vet när de kan tangera och när de gör det i praxis. Det är ett stort lärararbete och mängder av pedagogiska diskussioner som leder fram till det hur som är lärarprofessionens.
Tack för dittt svar! Jag tycker att det är lätt att integrera svenska och bild med innehållet i SO och NO. Till viss del även musik och viss matematik och engelska. Men både barnen och jag blir ofta så uppslukade av ett SO / NO -innehåll att vi kan hålla på i flera veckor. Just nu till exempel trafik och fordon: vi jobbar med svenska, bild, slöjd, teknik, historiskt perspektiv, miljöperspektiv, tar ställning, argumenterar mm. Men alla de andra innehållspunkterna i SO, NO och Teknik måste vi också gå igenom – inte för att det sitter i skolans väggar utan för att det står i läroplanen.
Ariane